ZIN in (samen)leven!



De geschreven oorlog


(Lezing 1: Piet Chielens, De Geschreven Oorlog, 24 oktober 2016.)

Op maandag 24 oktober ben ik naar een lezing van Piet Chielens geweest. De lezing was getiteld “De Geschreven Oorlog”. Piet Chielens is een gewaardeerde coördinator van Flanders Field Museum in Ieper zijn tentoonstelling in het Flanders Field Museum is nog te bezichtigen tot 8 januari 2017.

Ik vond het een heel interessante lezing: Piet Chielens vertelde over getuigenissen van soldaten en burgers die de oorlog meemaakten. ‘De Geschreven Oorlog’ is dan ook een boek waarin getuigenissen staan van de oorlog 1914-1918. Deze getuigenissen doen ons aanvoelen hoe die mensen zich moeten gevoeld hebben in de barre omstandigheden van WOI.

In het boek ‘De Geschreven Oorlog’ staan 420 getuigenissen van zowel soldaten als burgers, 230 mensen werkten daaraan mee. Er bestaan getuigenissen van zowel voor als na de oorlog.

-         Voor de oorlog: mensen schreven een getuigenis voor zichzelf, voor anderen en om ervaringen te delen.

-          Na de oorlog: mensen schreven een getuigenis, eerst en vooral om ervaring te delen en eind de jaren 1920 om een getuigenis in te zetten als waarschuwing of pleidooi voor/tegen de volgende oorlog

Het boek bevat 1024 bladzijden, het heeft ook een unieke concentratie van literatuur. De teksten in het boek zijn chronologisch geordend van 30 juli 1914 tot 31 mei 1918. Door het boek krijg je de een idee van de gevoelens van de generatie 14-18.

Als laatste voeg ik nog een foto toe van de Menenpoort: dit is een monument ter nagedachtenis van de oorlog.








Een voorwerp met betekenis


Een tijdje geleden werd ons gevraagd om een voorwerp met betekenis mee te brengen naar het contactmoment. Ik heb toen een foto meegenomen waarop mijn paard en ik stonden, een foto van op een jumpingswedstrijd. Waarom ik deze foto heb gekozen? Ik had een heel sterke band met dit paard, maar jammer genoeg is het verkocht. Ik vind het zeer jammer, maar het was mijn eigen beslissing. Ik was te bang geworden om paard te rijden en dan het is zo jammer dat het paard de hele tijd in zijn stal moet opgesloten zitten. Maar het is niet omdat het paard verkocht is, dat ik het vergeten ben. Integendeel: ik denk nog heel vaak terug aan de leuke momenten die we gehad hebben. Ik mis hem ook ontzettend hard! Dit paard zal altijd in mijn hart blijven!









Bij levensbeschouwing hebben we eens stilgestaan dat dit de mens een totaalbeeld aanreikt. Dat het de mens aanspreekt in zijn verstand, emoties… Ze probeert een antwoord te bieden op levensvragen van mensen.

Zo heb ik eens stilgestaan bij de vraag: Hoe zit het met mijn (onze) toekomst?
Hoe meer ik eraan denk, hoe meer ik besef dat ik het eigenlijk niet kan weten hoe mijn toekomst er zal uitzien. Ik kan er natuurlijk wel een idee van hebben zal en ik heb mijn toekomst ook al eens uitgestippeld, maar natuurlijk je weet nooit wat er gaat gebeuren op de dag van vandaag en morgen. Volgens mij heeft iedereen een rooskleurige toekomst in gedachten, maar jammergenoeg kan die toekomst bij sommige mensen niet volbracht worden.




Levensbeschouwing kunnen we ook indelen in theïstische en niet- theïstische levensbeschouwing.

Niet- theïstisch betekent: dat er geen ‘externe’ verklaring is voor de wereld. Hier gaat men ervan uit dat er geen God is om de gang van zaken in de wereld te verklaren. Je gelooft wel dat er ‘iets’ is, maar geen God. Hier kan ik mij niet in vinden want er moet toch iets zijn die al deze dingen op de wereld laat gebeuren. Daarom sluit ik mij aan bij het theïstische, daar gaan ze uit van het geloof in een god of goden. Ik geloof dat de wereld en het leven van de mensen verbonden wordt met het geloof van god.
Religie dat is verbondenheid met het overstijgende. Hiermee bedoelen ze wanneer mensen zich verbonden weten met iets wat hen overstijgt: een hogere macht, een kracht, iemand. De mens geeft die verbondenheid op verschillende manieren een invulling. Ik persoonlijk ben niet verbonden met iemand of iets dat ‘hoger’, ‘dieper’ is dan mij. Maar er zijn mensen die dat wel hebben en dat kan dan bijvoorbeeld God zijn, Allah…





De PKG-schaal



De PKG-schaal staat voor Post-Kritische Geloofsschaal.
Deze schaal heeft een verticale en een horizontale as.
De horizontale as à geloof of ongeloof
De verticale as à letterlijke of symbolische interpretatie












De Post-Kritische Geloofsschaal is een onderzoek naar geloofsstijlen die je kan invullen aan de hand van 33 stellingen die je moet beantwoorden. Ik heb dit onderzoek zelf ook eens gedaan om te zien wat mijn geloofsstijl is. Wanneer ik naar mijn resultaten kijk, zie ik dat ik aansluit bij het Post-kritisch geloof, wat wil zeggen dat je het geloof niet letterlijk neemt. Ik ga akkoord met dit resultaat, want ik kan mij hier wel in vinden. Ik geloof wel in een god, alleen weet ik niet wie hij/zij is. Ik geloof in een zoektocht: positief omgaan met geloofsonzekerheden. Hier kun je dan de levensvragen aan linken: ‘Is er leven na de dood?’
Je kan geloven dat er iets is na de dood, je kan ook zeggen dat er niets is.

Wil je zelf de test doen om te zien wat jouw geloofsstijl is, klik dan hier




Wie/ wat jou zin geeft aan het leven?

Van mij is dat vooral mijn familie die mij zin geeft aan het leven. Ik krijg heel veel steun van hen als ik het eens wat moeilijker heb. Zij staan altijd voor mij klaar, we doen ook vaak leuke dingen samen. Maar ook mijn vrienden geven mij zin in het leven, er is niets leuker dan eens samen met vrienden op stap te gaan. Je kan dan eens je hart luchten als er iets is, maar je kan ook heel veel plezier maken. Mijn zus is ook heel belangrijk voor mij. Soms hebben we wel eens conflictjes, maar dat heeft iedereen wel met zijn broer of zus. Wij doen veel leuke dingen samen zoals gaan shoppen of iets gaan drinken. Ik heb een goede relatie met mijn vriend Michiel en op hem kan ik ook altijd rekenen. Dit vind ik wel goed dat ik zoveel mensen rond mij heb om eens een babbel te slaan of om weg te gaan. Je moet altijd kunnen genieten, ook van de kleine dingen in het leven.




Geluk.(13’24”)




In dit filmpje heb ik heel wat verschillende mensen gezien, allemaal van een verschillende afkomst dus een andere origine. Al deze mensen beschreven wat zij onder geluk verstaan. Een man zei: ‘Mijn definitie van geluk is tevreden zijn met wat je hebt en wat je bent. Heb je 10 miljoen maar ben je ontevreden, dan ben je niet gelukkig. Als je rijk bent maar ontevreden, is het zinloos. Tevreden zijn met wat je hebt, dat is gelukkig zijn.’ Deze heb ik eruit genomen, omdat ik daar ook zo over denk. Je moet tevreden zijn met wat je hebt, of je nu rijk of arm bent. 


Mijn visie van geluk is eigenlijk heel breed, want geluk zit in zoveel dingen zelfs in de kleinste. Als iemand naar mij lacht, word ik daar al gelukkig van. Of als ik iemand kan helpen met dingen die zij niet kunnen, daar word ik ook gelukkig van. Natuurlijk zeggen mensen altijd ‘geld maakt niet gelukkig’ en dat is ook zo, maar geld maakt het jou wel veel gemakkelijker vind ik. Je moet toch een beetje geld hebben om in onze samenleving goed te kunnen leven. Een appartement huren is ook niet meer goedkoop tegenwoordig.




Klik hier voor het filmpje. 



Stef Bos - Wat het ook is

Ik had dit liedje nog nooit gehoord.  Tijdens het beluisteren van het lied kreeg ik een koude rilling. Het is zo’n mooi liedje als je luistert naar de tekst, het zegt zoveel. Hij zingt over iets wat hem zin geeft in het leven. Als je erop let, begint hij telkens met ‘ze noemen het…’. Ik denk dat hij hiermee wil aantonen dat mensen dingen gaan benoemen, maar eigenlijk niet weten of dit wel juist is. Als ze zeggen liefde of God, weten we dan eigenlijk of dit de juiste benaming is. We zullen het nooit weten…

Klik hier voor het lied.



















Ruim helft Belgische jongeren voelt zich gelukkig
Het artikel gaat over hoeveel procent van de Belgische jongeren tussen 15 en 25 jaar zichzelf als gelukkig beschouwt. Het resultaat is dat iets meer dan 54% van de jongeren zich gelukkig voelt. België scoort hiermee niet slecht.
 De top drie waar Belgische jongeren gelukkig van worden:

1.      Vakantie
2.      Seks en contact met vrienden
3.      Familieleden

De top drie waar Belgische jongeren ongelukkig van worden:
1.      Scheiding van hun ouders
2.      Diagnose van een ernstige ziekte
3.      Gedumpt worden door hun vriend(in)

De top drie waar Belgische jongeren gelukkig van worden is voor mij hetzelfde. Ik word ook heel gelukkig van op vakantie gaan. De top drie van ongelukkig, daar kan ik niet zo goed mijn menig over geven, want mijn ouders zijn niet gescheiden. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik mij daar ook wel heel ongelukkig bij voelen.





Joël de Ceulaer: De zin van het leven


Joël de Ceulaer interviewt als journalist van Knack al jarenlang mensen van verschillende pluimage over hun visie op de mens en de zin van het leven. Hij zegt dat hij relatief weinig heeft geleerd over de interviews van het leven.  De vraag: ‘De zin naar het leven?’ als je die vraag stelt wijst het erop dat je niet goed bezig bent. Dat zeggen ook heel veel geïnterviewden in hun boek. Van zodra je het leven als zinvol ziet, verdwijnt deze vraag.

Hij zegt ook dat het leven iets is om te doen en niet om over na te denken. Hierin volg ik Joël, hoewel ik het moeilijk vind om niet na te denken over het leven. Soms denk aan mijn toekomst en vraag ik dan af hoeveel kinderen ik zal hebben of wat er mij te wachten staat. Ondertussen ik weet dat je gewoon moet verder gaan met je leven en dat het wel allemaal op je zal afkomen.

Joël heeft twee soorten groepen geïnterviewd: een groep die gelooft in God en een groep die niet gelooft in God. De mensen die geloven in God vinden het leven zinvol, omdat ze al weten en voorbereid zijn wat er komt na de dood. Mensen die niet geloven zien het leven eerder als een ‘grap’.

Joël behoort zelf tot de laatste categorie, hij gelooft dus niet. Maar hij heeft tot zijn 14de geloofd in God. Als kind was hij bang van God en bang om naar de hel te gaan. Rond zijn 22ste ging hij op zoek naar een eigen wereldbeeld. Joël zijn wereldbeeld is gebaseerd op de evolutietheorie. Hij is een darwinist. Dit betekent omdat het universum aanwezig is, dat is een mysterie. Maar het feit dat de mensen er zijn, is verklaarbaar volgens hem.

Ikzelf ben iemand die daartussen hoort. Ik geloof wel in iets, maar ik weet niet goed in wat. Ik ben niet bang van God om naar de hel te gaan. Volgens mij gaan wij allemaal gewoon naar de hemel en is er zelfs geen hel.

In het slot van zijn boek bespreekt hij een stelling dat we God niet mogen weggooien. In de eerste visie zegt hij dat God transcendent is. Dit betekent dat God zich buiten de werkelijkheid bevindt als een schepper die voor ons ontoegankelijk en onbereikbaar is. Dan heeft hij nog een tweede visie: dat is dat besloten zit in de natuur zelf: dit betekent dat er bijna geen verschil is tussen God en de natuur.

Joël zijn visie is geen van beide, voor hem is God onbekend. Hij zal niet verder doen met interviews, hij zal zich nu meer richten op actualiteit.

Ik vond het interview wel interessant om eens naar te kijken. Ik ben het ook eens met wat Joël zegt. Zeker het feit dat hij zegt dat het leven er is om te doen en niet om over na te denken. Dit vind ik een hele mooie uitspraak, mensen zouden dit wel eens durven vergeten. Ze zouden veel te veel nadenken en voor ze het weten is het te laat om nog dingen te doen in het leven.






Wat is geloven voor mij?


Voor iedereen is geloven anders. Tijdens de contactmomenten hebben we ook zes soorten dimensies gezien die met geloven samengaan. Voor sommige mensen is geloven een kruisteken maken. Hierbij verwijst het symbool naar een dieperliggende waarheid, relatie, het transcendente of het hogere, God. Dit hoort dan bij de rituele dimensie. Vroeger, toen ik klein was, gaven mijn ouders voor het slapengaan altijd een kruisteken, voor hen was dat geloven.

Andere mensen geloven door de mythologische verhalen, want deze drukken religies vaak hun oorsprong uit, antwoorden ze op levens- en zinsvragen. Zoals het scheppingsverhaal van Adam en Eva, deze dimensie heet de mythologische dimensie.

Als ik mij moet plaatsen bij één van de zes dimensies verkies ik de ethische dimensie. Deze heeft te maken met het goede en het kwade. Elke godsdienst vertelt op welke manier mensen zich best al dan niet verhouden tot God, de natuur, zichzelf, tot de samenleving. Ze nodigen mensen uit om te streven naar het ‘goede’. Dit vind ik wel belangrijk, want hier zie ik dan in dat mensen het goed met elkaar kunnen vinden en dat er geen diefstallen of geweldplegingen plaatsvinden, zoals nu momenteel de terreuraanslagen.  

We hebben nu nog drie dimensies over. Een daarvan is de sociale dimensie. Een voorbeeld hierbij kan zijn om samen met iemand naar de kerk te gaan. Ik persoonlijk ben nog nooit met een vriend of vriendin naar de kerk gegaan om een misviering bij te wonen.

Naast de sociale dimensie hebben we ook nog de doctrinele dimensie. Elke godsdienst formuleert een leer, een visie, die uitdrukt wat de godsdienst inhoudt, bijvoorbeeld een geloofsbelijdenis.

Dan hebben we nu nog één dimensie, dit is de ervaringsdimensie. Hierbij speelt de verbondenheid een heel belangrijke rol, bijvoorbeeld in de kerk verbonden zijn met God.



Tourist LeMC - Horizon ft. Wally


Dit is een heel mooi lied. Ik had nog nooit stilgestaan bij de tekst toen ik het lied hoorde. Het gaat over iemand die de hoop aan het verliezen is. De persoon zegt: ‘Was het niet voor de liefde van mijn mensen, dan gaf ik het allang op’. Dit vind ik mooi gezegd. Het refrein gaat over een persoon die zijn weg aan het zoeken is naar de horizon.

Klik hier voor het liedje.






Getuigenis: Met vallen en opstaan

Deze getuigenis heeft mij het meest aangesproken.
Niels is een zoekende jongere. Na menselijk lijden van heel dichtbij gezien te hebben, is hij anders beginnen nadenken over zijn christelijke inspiratie. Hij steekt zijn geloof niet onder stoelen en banken, maar blijft wel voortdurend kritisch. Zijn voorzitter van de harmonie is vlak naast hem omvergereden en heeft zijn twee benen verloren. Niels vergelijkt God met een spiegel. Hij zei ook dat het geloof al altijd een zoektocht is geweest en dat zal voor hem ook altijd zo blijven.
Klik hier voor het filmpje.















2 opmerkingen:

  1. Dag Ellen,
    Als weerkerend gegeven zie ik het al dan niet erkennen van een God in het leven.Maar dan een God in vele betekenissen. Ik denk hier nu plots aan mijn bezoek aan Thailand waar je mensen in boeddhistische tempels ziet bidden, wierookstokjes branden, Boeddha vereren. Een oprechte houvast die zeer zinvol is voor die mensen.
    God is liefde...God is dienstbaarheid...God is delen met elkaar, het zijn zowat alle positieve gevoelens die samenkomen in dat ene woord God. Daarom vind ik die momenten waar je op school( zoals jullie doen) of met een vriend(in) praat over die gevoelens super zinvol. Luisteren naar anderen die een stukje levensverhaal brengen. Wat is of was datgene wat zin gaf aan hun leven, hoe verwerk je tegenslagen. Soms eens gewoon luisteren kan al zeer zinvol zijn en kan die ander alweer een stukje geluk meegeven.
    Het filmpje met die reacties rond gelukkig zijn was zeer boeiend.
    En als je dan een jaartje ouder bent, kan je al eens stilstaan bij wat de zin van je leven was. Wou je iets veranderen ? Heb je ook de kans gekregen om echt zin aan je leven te geven ?
    Zoals je schreef: we kunnen onze toekomst misschien een beetje voorspellen maar we hebben geen zekerheid in handen.
    En zo Ellen ben ik via jouw teksten en mijn nadenken hoe ik alles in een behoorlijk pakketje kon overbrengen weer een uurtje ZINVOL bezig geweest....alle beetjes helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marleen

      In ieder geval bedankt om te reageren.

      Ik ben het volledig met jou eens. Zoals je zegt is God delen met elkaar. Het zijn zowat alle positieve gevoelens die samenkomen in dat ene woord God. In de lessen Religie, Zingeving en Levensbeschouwing hebben we er duidelijk bij stilgestaan wie God nu eigenlijk is en of we al dan niet geloven in God. De ene student gelooft, de andere gelooft niet of gelooft in iets, maar weet niet in wat.
      Zoals je vermeldt is het belangrijk om eens te luisteren naar de andere, als ze bijvoorbeeld een tegenslag hebben meegemaakt. Dit kan hen alweer een stukje geluk geven. Daar ben ik zeker mee akkoord. Ikzelf heb een vriendin die een tegenslag heeft meegemaakt in haar leven. Ze was blij dat ze er met mij kon over praten. Zo kon ze haar hart eens luchten en viel er een hele last van haar schouders.

      Verwijderen