In dit hoofdstuk zal het
voornamelijk gaan over ethiek verantwoordelijkheid, Ethiek wordt onderverdeeld
in waarden, normen, mensbeeld, levensvisie en de waardeschaal.
We hebben in de lessen vier vormen
van verantwoordelijkheid gezien:
2) Verantwoordelijkheid voor het vrij en bewust niet doen wat je eigenlijk wel zou moeten doen.
3) Verantwoordelijkheid als betrokkenheid.
4) Verantwoordelijkheid voor een appel uit van die ander en we beseffen dat we de plicht hebben hem te helpen.
Ik vond van deze vier
verantwoordelijkheden in principe allemaal even belangrijk, maar de derde
verantwoordelijkheid vind ik niet goed. Het komt erop neer dat je ouders
verantwoordelijk zijn voor jou tot je 18 jaar. Maar als jij een persoon bent
die allerlei kwaad uitsteekt, vind ik dit wel niet eerlijk tegenover de ouders.
De ouders moeten dan voor al de problemen opdraaien terwijl zij dat niet gewild
hebben.
Ethiek
Wat betekent ethiek: ethiek denkt na over de vraag ‘Wat is goed handelen?’. Het gaat over opvattingen, oordelen en beslissingen. Hierbij spelen een aantal bouwstenen een belangrijke rol van:
1) Waarden = dit zijn idealen en dit is dus een streefdoel dit betekent dat waarde uitdrukt ‘wat van waarde is’, goed en belangrijk voor de mens.
2) Normen = dat is een geschreven of ongeschreven ‘wet’ (gebod, verbod, verplichting).
Ik geef eens van elk een voorbeeld:
è Een zwarte leraar mag niet
gediscrimineerd worden: WAARDE
è Je moet je belastingspapieren eerlijk invullen: NORM
3) Mensbeeld, levensvisie, waardeschaal
- De manier waarop je naar het mens-zijn kijkt (=mensbeeld)
- De manier waarop je naar het samenleven kijkt (= levensvisie)
- De rangorde van waarden (= waardeschaal)
è Je moet je belastingspapieren eerlijk invullen: NORM
3) Mensbeeld, levensvisie, waardeschaal
- De manier waarop je naar het mens-zijn kijkt (=mensbeeld)
- De manier waarop je naar het samenleven kijkt (= levensvisie)
- De rangorde van waarden (= waardeschaal)
We
hebben de waardeschaal ook toegepast in de klas, dit is de top drie:
1)
Familie
2)
Gezondheid
Dit is
mijn persoonlijke waardeschaal:
1)
Familie
2)
Vertrouwen
3)
Gezondheid
Ik vond het wel heel moeilijk om
mijn top drie van mijn waardeschaal samen te stellen, want er zijn zoveel
dingen die ik ook nog belangrijk vind, zoals respect en eerlijkheid. Ik weet
wel dat eerlijkheid en vertrouwen heel dicht bij elkaar liggen dus heb ik dan
in mijn top drie toch vertrouwen gestopt.
De
waarde die ik heel belangrijk vind in een relatie tussen mensen is eerlijkheid.
Eerlijkheid is voor mij een heel belangrijke waarde in de relatie die je hebt
met je vriend(in). Je zegt veel tegen elkaar en je vertrouwt er dan ook op dat
het tussen jullie blijft en vooral dat je niet liegt tegen elkaar of dingen
achterhoudt. Ik kan niet tegen leugens. Vandaar ook het spreekwoord ‘eerlijkheid
duurt het langst’. Vroeg of laat komt het toch uit.
Pizzadiscussie
We hadden in de les
een casus gekregen die ging over de Pizza Hut. Het ging als volgt: je gaat met
een vriend(in) naar de Pizza Hut. Jij neemt jouw lievelingspizza omdat je daar
zin in hebt, maar je vriend(in) kiest voor het buffet. Je vriend(in) komt terug
van het buffet en heeft een paar stukken pizza op zijn/haar bord liggen.
De vraag
was: ‘Mag jij dan een stuk pizza van zijn/haar bord nemen? ‘
Natuurlijk
waren in de klas hier verschillende meningen rond:
- Neen, ik zou geen stuk geven.
- Ja, ik zou een stuk geven, niemand zal daar een probleem van maken, ze zullen het niet eens merken.
- Ja, ik zou een stuk geven, de Pizza Hut is een grote keten, zij kunnen daar wel tegen.
Mijn mening
hierrond: Mocht ik dit meemaken, zou ik zeker ook een stuk pizza geven aan mijn
vriend(in). Ik weet wel dat het eigenlijk niet mag, maar je mag tegenwoordig
zoveel niet… Ik denk eigenlijk ook dat dit wel een beetje in de prijs zit in
gerekend. De Pizza Hut gaat ervan uit dat dit waarschijnlijk wel eens vaker
gebeurt.
1) Zou jij je jas aan Johannes geven?
2) Opinie: "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk."
3) Stuur kleuters naar school, anders geen leefloon.
4) Nederlands verplicht op speelplaats.
Casus
We
kregen vier casussen en moesten hiervan één bespreken. De casussen die we
kregen zijn:1) Zou jij je jas aan Johannes geven?
2) Opinie: "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk."
3) Stuur kleuters naar school, anders geen leefloon.
4) Nederlands verplicht op speelplaats.
Ik heb gekozen voor de casus ‘Zou
jij je jas aan Johannes geven?’
In het filmpje zag je je een
jongentje zitten zonder winterjas aan. Het was midden in de winter en het zag
er erg koud uit, want de andere mensen waren dik gekleed. Het jongentje was
helemaal aan het rillen van de koude en zat ineengekrompen. Je zag mensen naar
hem kijken, maar ze deden niets. Naarmate het filmpje vorderde, zag je dat er
mensen hem hielpen door ofwel een sjaal, handschoenen, trui of jas te geven.
Mocht ik zo’n jongentje alleen zien
zitten, zonder jas aan, zou ik ook vragen hoe het komt dat hij geen jas aan heeft.
Dan zou ik vragen of hij nog lang in die koude moet zitten, of hij ver is van
zijn huis. Mocht ik op dat moment zelf warm gekleed zijn en handschoenen, een
sjaal en een dikke winterjas aan hebben, zou ik die jongen natuurlijk ook
helpen door mijn sjaal aan te bieden of mijn handschoenen. Ik vind het wel
belangrijk dat je de mensen helpt die het wat moeilijk hebben of die een
probleem hebben. Mocht ik die jongen niet helpen, zou ik mij niet goed voelen,
want je weet dat je hem zou kunnen geholpen hebben.
De mening van mijn medestudenten: er
komt heel veel hetzelfde terug, zoals de jas of handschoenen geven aan de
jongen. Ik vind dit heel leuk om te zien hoeveel mensen toch de jongen zouden
helpen. Er schreef ook iemand dat ze niet goed weet wat gedaan op dat moment,
maar ze zou toch iets geven uit medelijden. Dit vind ik wel goed van haar dat
ze toch medelijden heeft met het jongentje, want ze zou evengoed kunnen zeggen ‘ik
geef niets omdat ik niet goed weet wat te doen op dit moment.’
Dit filmpje kan je ook linken aan
één van de vier verantwoordelijkheden: dit filmpje past bij
verantwoordelijkheid vier: Verantwoordelijkheid voor een appel uit van die
ander en we beseffen dat we de plicht hebben hem te helpen.
Klik hier voor het filmpje.
Op deze casus zal ik ook het ethisch model
toepassen.
Het ethisch model vertrekt vanuit een personalistische ethiek. Het ethisch model bestaat uit negen elementen:
Grondhouding:
Heeft een leerkracht zwijgplicht als een leerling hem/haar iets in vertrouwen vertelt?
Moeten moslimkinderen het sinterklaasfeest meevieren?
Een ethiek van het haalbare
- Sommigen zullen de bergtop nooit bereiken.
- Andere komen slechts halverwege, deze mensen hebben een duwtje in de rug nodig.
- Andere geven het op, omdat er iets in de weg staat, waardoor ze niet meer verder kunnen.
- Anderen halen de bergtop zonder problemen.
Ik zelf ben geen opgever, als ik iets wil vecht ik er ook voor. Mensen die mij kennen weten dat ook, dat ik een doorzetter ben. Ik ben daar wel blij mee dat ik zo’n karakter heb. Want ik heb er al veel dingen mee bereikt.
-
Menselijk
wenselijke à Dat
ik mijn diploma kleuteronderwijs haal zonder problemen.
- Best menselijk mogelijke à Je moet stoppen met de opleiding, het is te moeilijk voor jou, je hebt alles van jezelf geven, maar het wil maar niet lukken.
- Het ethisch minimumà Je bent al begonnen aan de opleiding en volgt lessen.
Het ethisch model vertrekt vanuit een personalistische ethiek. Het ethisch model bestaat uit negen elementen:
·
Twee
voorwaarden: grondhouding aannemen en dialoog voeren
·
Vier
aandachtspunten
·
Drie
evaluatiemomenten
Grondhouding:
Je mag nooit kijken maar wat andere mensen doen. Als zij het jongetje
helpen, is dit heel goed van die persoon. Zij tonen hun warm hart. Als er een
persoon staat toe te kijken en niets onderneemt, moet je die keuze ook
respecteren. Iedereen is goed op zijn manier.
Dialoog voeren:
Je kan vragen aan het jongetje hoe het komt dat hij geen jas aan heeft. Je
kan ook vragen wat hij hier alleen doet. Misschien kun je ook vragen of hij
zijn mama of papa kwijt is.
Aandachtspunten:
·
Situatie
analyseren:
Weet ik voldoende over deze jongen om hem aan te spreken? Ziet hij er al
onderkoeld uit, moet ik de hulpdiensten bellen? Is hij alleen of moet hij hier
eventjes wachten op iemand?
·
Zoeken
naar handelingsmogelijkheden:
Als ik zelf warm ben aangekleed kan ik de jongen mijn muts, handschoenen
of sjaal geven. Indien niet, kan ik met de jongen naar een goedkope winkel in
de buurt gaan om iets warms te kopen.
Ik kan ook een warme chocomelk met de jongen gaan drinken en ondertussen
al de ouders of de school opbellen.
·
Motieven
verhelderen:
Het positieve kan zijn als ik zelf warm ben aangekleed dat ik de jongen
iets kan geven.
Het negatieve als ik zelf niet genoeg aanheb, kan ik met de jongen naar
een goedkope winkel gaan, maar dan ben ik wat geld kwijt.
Het kan ook positief zijn dat ik met de jongen naar een warme ruimte ga
en iets warms ga drinken, zodat hij wat opwarmt.
Het negatieve kan zijn dat de school of zijn ouders daar niet mee
akkoord gaan.
·
Effecten
inschatten:
Bij iedere oplossing die je aanbiedt aan de jongen zal er zowel iets
positiefs of negatiefs zijn. Ik denk wel dat naar een warme ruimte gaan met de
jongen en iets drinken een goede oplossing is ondertussen kan de school of zijn
ouders om de jongen komen.
Evaluatie
·
Intuïties
uitspreken:
Er kijkt niemand om naar deze jongen. Na het zien van het filmpje heb ik
gemerkt dat er altijd zijn die anderen willen helpen, maar er is ook nog altijd
jammergenoeg een deel van de mensen die gewoon doorlopen en niet helpen.
·
Normen
verduidelijken:
Je hoeft de mensen niet anders te gaan aankijken, omdat ze de jongen
niet helpen en gewoon doorlopen. Dit kan een bepaalde reden hebben. Je mag niet
altijd de mensen veroordelen als je ze niet kent.
·
Waarden
evalueren:
Behulpzaamheid: ik vind het belangrijk dat mensen elkaar zoveel mogelijk helpen. Dat moet
niet altijd met grote dingen zijn, dat kan ook in de kleine dingen zitten.
Respect: tegenover die jongen vind ik wel dat je hem niet zomaar mag
voorbijlopen.
Verantwoordelijkheid: Als die jongen al onderkoeld is en jij loopt zomaar
voorbij zonder hem te helpen, ben jij daar verantwoordelijk voor.
Ethische vragen
Heeft een leerkracht zwijgplicht als een leerling hem/haar iets in vertrouwen vertelt?
Ja, ik
vind dat een leerkracht moet zwijgen als een leerling iets in vertrouwen komt
zeggen. Maar aan de ene kant als de leerling echt een groot probleem heeft (bijvoorbeeld
hij/zij ziet het leven niet meer zitten), vind ik wel dat de leerkracht hulp
moet inschakelen.
Mogen interimbureaus allochtone mensen weigeren indien een werkgever te
kennen gaf dat hij niet wil werken met allochtonen?
Neen, ik vind dat ze dat
niet mogen. Ook vind ik dat ze zelfs blij mogen zijn dat allochtonen hier
willen werken. Er is hier in België veel werkgelegenheid, dus waarom zouden de
allochtonen dan niet een van die jobs mogen krijgen.
Moeten moslimkinderen het sinterklaasfeest meevieren?
Ja, ik
vind dat ze moeten rekening houden met de feesten en de regels die hier in België
van kracht zijn, want als wij naar Marokko gaan mogen wij ook niet ongesluierd
de moskee binnen. Dus ik vind wel dat zij zich ook moeten aanpassen aan onze
regels.
Mogen sigaretten verkocht worden aan -16-jarigen?
Neen,
absoluut niet. Ik ben tegen sigaretten, die zijn slecht voor de gezondheid, het
is verslavend. Als jongeren al zo vroeg aan sigaretten beginnen, is dit echt
niet goed voor hun gezondheid. Ik vind het wel goed dat ze sigaretten zo duur
maken. Zo gaan sommige mensen er toch even over nadenken of ze die wel zouden
kopen.
Een ethiek van het haalbare
We hebben
een heel mooi verhaal gelezen van Roger Burggraeve die heel mooi verwoordt wat
ethiek voor hem is. Hij vergelijkt ethiek met een bergtocht maken. Het is
voortdurend de top in het oog houden. Soms is hij goed zichtbaar, soms ook
niet. Maar er is altijd een top (=doel). Die top is het zinvolle. Iedereen
bereikt de bergtop op een andere manier.
- Sommigen zullen de bergtop nooit bereiken.
- Andere komen slechts halverwege, deze mensen hebben een duwtje in de rug nodig.
- Andere geven het op, omdat er iets in de weg staat, waardoor ze niet meer verder kunnen.
- Anderen halen de bergtop zonder problemen.
Ik zelf ben geen opgever, als ik iets wil vecht ik er ook voor. Mensen die mij kennen weten dat ook, dat ik een doorzetter ben. Ik ben daar wel blij mee dat ik zo’n karakter heb. Want ik heb er al veel dingen mee bereikt.
Ethiek heeft drie
punten:
Ik zal hierbij een voorbeeld van mijzelf geven om het te verduidelijken.
- Best menselijk mogelijke à Je moet stoppen met de opleiding, het is te moeilijk voor jou, je hebt alles van jezelf geven, maar het wil maar niet lukken.
- Het ethisch minimumà Je bent al begonnen aan de opleiding en volgt lessen.
Ethiek in de
praktijk
·
Een
ethisch dilemma
Dilemma 1:
Dilemma 1:
In het een contactmoment hebben we een discussie gedaan over een
stelling waar vijf mensen aan de enen kant op het spoor liggen en 1 iemand aan
de andere kant ligt op het spoor. Ze zijn allemaal vastgebonden. Er komt een
trein aangereden, als je aan de hendel trekt verwisselt de trein van spoor. Wat
doe je trek je aan de hendel of niet?
-
Je
kent die ene persoon maar de andere vijf niet.
Ik zou het een heel moeilijke beslissing vinden. Ik zou op dat moment toch gaan voor het leven van die vijf personen. Maar ik vind dit een heel moeilijke stelling waar ik moeilijk kan op antwoorden.
- Je kent die vijf personen en de andere persoon niet.
Ik zou hier nu aan de hendel trekken, want uiteindelijk red je het leven van vijf mensen.
Ik zou het een heel moeilijke beslissing vinden. Ik zou op dat moment toch gaan voor het leven van die vijf personen. Maar ik vind dit een heel moeilijke stelling waar ik moeilijk kan op antwoorden.
- Je kent die vijf personen en de andere persoon niet.
Ik zou hier nu aan de hendel trekken, want uiteindelijk red je het leven van vijf mensen.
-
Je
kent alle zes de personen.
Ik zou ook hier aan de hendel trekken, ook al is dit een moeilijke beslissing.
Ik zou ook hier aan de hendel trekken, ook al is dit een moeilijke beslissing.
-
Je
kent alle zes de personen niet.
Ik zou ook aan de hendel trekken en ervoor kiezen om meerdere mensen te
laten leven.
Dilemma 2:
Wat doe je: er liggen vijf mensen op het spoor. Er komt een trein
aangereden. Er staat een struise man op de brug, je weet als je de man duwt dan
red je de andere vijf levens. Wat zal je doen, de man duwen of niet?
Mijn mening: Neen, ik zou de man niet duwen. Deze man staat daar maar en
heeft er niets mee te maken. Ik zou ook bang zijn. Stel dat ik hem duw en hij
trekt mij mee. Als je deze man zou duwen zou jij schuldig zijn aan moord. Als
je niets doet en de trein laat voorbijrijden over die vijf andere personen,
kunnen ze jou niets kwalijk nemen.
“children see, children do”
Dit filmpje heeft als titel: Kinderen zien, kinderen doen na.
In dit filmpje zie je hoe ouders of volwassenen een
grote invloed hebben op kinderen. Kinderen kijken op naar hun ouders en naar
volwassen. Daarom is het van belang dat je het goede voorbeeld geeft. Als je
iets verkeerd leert of toont aan een kind gaat dit er nog moeilijk uit, want
het kind heeft het zo geleerd.
Hallo Ellen,
BeantwoordenVerwijderenHier even een zienswijze van mij op je tekst over "verantwoordelijkheid als betrokkenheid".
Mijn inziens kunnen ouders wel verantwoordelijk zijn voor hun kinderen.Zij voeden hun kinderen op en zijn dicht betrokken bij wat die kinderen doen.
Ouders die bij wijze van spreken hun kind aan zijn lot overlaten, weinig interesse tonen in wat hun kind doet, ouders die er nooit zijn om hun kind te helpen of...daarentegen hun kind de hemel in prijzen, rot verwennen en hen bijna de baas van het huishouden laten zijn. Die ouders kunnen ( ik zeg wel kunnen )later voor onaangename verrassingen staan.
Eigenlijk ook een onderwerp waar je een hele discussie kan rondvoeren.
Het vervolg van je tekst heb ik met interesse gelezen maar ik vind het een onbegonnen werk om op alles te reageren maar het is wel boeiend.
Het filmpje met de jongen in de kou: heel goed. (Zou best op facebook mogen staan maar ik weet helaas niet hoe)
En dan die trein...wat een verscheurende keuzes. Nog een suggestie: geen hendel overhalen en de trein tegemoet snellen als dat kan en maar zwaaien met je trui en roepen...
Vriendelijke groetjes
Dag Marleen
VerwijderenBedankt om te reageren op mijn blog.
Ik ben het met jou eens dat ouders verantwoordelijk kunnen zijn voor hun kinderen. Maar je hebt, zoals je zelf, zegt altijd ouders die hun kinderen aan hun lot overlaten, weinig interesse tonen. Dan vind ik persoonlijk dat die ouders niet verantwoordelijk kunnen zijn voor hun kinderen. Want wat ik versta onder het begrip ouders is dat ze hun kinderen steunen, een warme thuis geven… Maar zoals je zegt het is natuurlijk een onderwerp waar je kunt over blijven discussiëren.